אודות אורבן 95
תל אביב-יפו

אורבן 95 הינה תכנית בינלאומית של קרן ברנרד ואן ליר, שמטרתה לעודד פיתוח ערים בטוחות וידידותיות לילדים בגיל הרך ולמלווים שלהם, ולשפר את האופן בו הילדים מתפתחים, משחקים, מתקשרים ונעים במרחב העירוני. התבוננות על העיר מגובה 95 ס"מ, גובהם הממוצע של ילדים בני שלוש, מאפשרת פרספקטיבה הוליסטית על המרחב העירוני, ובעלת תרומה ייחודית לסוגיות עירוניות מגוונות.

אורבן 95 תל אביב-יפו הוקמה ב-2017 והיא התכנית הראשונה שנפתחה בישראל, במסגרת הרחבת הפעילות העולמית. צוות התכנית הוא חלק מהמטה האסטרטגי של מינהל קהילה תרבות וספורט ופועל בשיתוף פעולה מלא עם קרן ברנרד ואן ליר, קרן ת"א, המינהלים והאגפים של עיריית תל אביב-יפו.

עם הקמת התכנית התמקדנו בבניית תשתית, איתור צרכים, יצירת פיילוטים והעלאת מודעות פנים-עירונית לתחום הגיל הרך, תוך ביסוס שיתופי פעולה ראשוניים. בשלב השני עסקנו בצמיחה ודיוק: התאמת תוכניות לקהלי יעד מגוונים, בדגש על אוכלוסיות מוחלשות בדרום העיר ויפו. וכן הרחבנו שיתופי פעולה פנים וחוץ עירוניים. כעת, לצד המשך פיתוח פרויקטים עירוניים, אנו משקיעות מאמצים רבים בהטמעה פנים-ארגונית, שיתוף הידע והניסיון שרכשנו במהלך השנים,  תוך שמירה על רלוונטיות מקצועית  והתחדשות מתמדת.

הפעילות שלנו משלבת את ההתבוננות המערכתית והאסטרטגית של המטה עם חיבור יישומי לשטח והוצאה לפועל. בשנים האחרונות עיקר הפעילות התמקדה בפיתוח שירותים קהילתיים עירוניים, התאמת המרחב הציבורי וביסוס התכנית כגוף ידע מקצועי בתחום הגיל הרך.

עקרונות מרכזיים המנחים אותנו בעבודה:

התמודדות עם אתגרים עירוניים דרך נקודת המבט של הגיל הרך. ייצוג הצרכים הייחודיים של פעוטות והמלווים שלהם בתכנון העירוני, תוך קידום פרקטיקות ומענים הוליסטיים.

שיתופי פעולה פנים-עירוניים מהווים בסיס לעבודה שלנו: מתוך ההיכרות עם הגופים העירוניים המגוונים אנו רותמות שותפים רלוונטיים לתכניות אורבן 95, ובמקביל מתחברות לפרויקטים קיימים אליהם אנו מביאות את פרספקטיבת הגיל הרך.

עבודה מבוססת נתונים על ידי ביצוע תהליכי מדידה והערכה לתכניות שלנו. כך מתאפשרת למידה מהירה, צמיחה, ומעבר משלבי הפיילוט לתכניות רחבות השפעה. תהליכי הלמידה שלנו מתבססים על איסוף נתונים, מחקרים בינלאומיים, מומחים אקדמיים ותכניות מקבילות, ומקדמים חדשנות ויצירתיות.

שיתוף ציבור התושבים ככל הניתן, בתהליכי תכנון והתאמה למאפייני קהילות העיר, ולשביעות רצונם.

אנו נרגשות ונרגשים לרכז ולחלוק את העשייה שלנו, תהליכי הלמידה והתובנות שלנו עד כה בשאיפה לשפר את ההסתכלות ההוליסטית על הגיל הרך אצלנו בתל אביב-יפו ובמקומות נוספים בארץ ובעולם.