גינת בני דן

שיפוץ מתוכנן של גינת משחקים מיושנת, הוביל לבניית גינה ראשונה מסוגה בעיר - גינה רב-גילית המשלבת חול, מים וטופוגרפיה משתנה, המעודדת התנסות תוך משחק. בתהליך שיתוף ציבור תושבי השכונה השפיעו על שיקולים וקבלת החלטות בתכנון, ושיתוף פעולה נרחב בין גורמים עירוניים הוביל לאיגום משאבים משמעותי והגשמת הגינה העירונית החדשנית.

זיהינו הזדמנות בשיפוץ מתוכנן של גינת משחקים ישנה, ליישם את תפיסת אורבן95 בהתאמת המרחב הציבורי לגיל הרך ומלוויו. השטח והיקף הפרויקט היוו קרקע פוריה לתכנון גינת משחק חדשנית, המעודדת יצירתיות ופיתוח מיומנויות שונות בקרב פעוטות וילדים.

באופן טבעי, מחשבה רבה הושקעה באזור המתקנים ובאופן הפריסה שלהם, ונבחרו מתקני משחק מחומרים מגוונים המעודדים התפתחות. אך תצפיות מראות שמתוך זמן השהות בגינה ילדים מבלים זמן קצר יחסית על המתקנים עצמם, ובשאר הזמן מתקיים משחק חופשי, חקר וגילוי בכלל המרחב (לדוגמא בין ספסלים, שיחים, ברזיות). לכן, תכננו את הגינה מתוך הסתכלות הוליסטית על מגוון הזדמנויות להתפתחות ולמידה הטמונים בה, כך שהמרחב כולו יעודד משחק, התנסות, חיזוק קשר הורה-ילד ומפגשים קהילתיים. 

למה שיתוף ציבור? ראשית זוהי דרך מרכזית לאיתור הצרכים של תושבי השכונה. בנוסף, פיתוח גינת משחקים ייחודית המשלבת משחק בחול ומים עלולה לעורר התנגדויות, ולפני היציאה לתהליך היה חשוב לקבל את הסכמת הקהילה למהלך. מעורבות התושבים נתנה רוח גבית לתכנון הגינה החדשני, שבאחריות התאגיד העירוני "גני יהושע".

במסגרת שיתוף תושבי השכונה, נשלחה הזמנה להביע צרכים שרצוי לקחת בחשבון בתהליך התכנון, ולבחור אילו מתקני משחקים ייבנו בגינה. נרשמה היענות גבוהה- 750 משתתפים ענו על הסקר שכלל בחירה מתוך מאגר מתקנים, והציג מידע מקצועי מונגש מטעם מומחים להתפתחות הילד (לכל מתקן הוצג שרטוט והסבר על המיומנויות שניתן לפתח אצל הילדים בעת המשחק). מלבד התלהבות התושבים ממתקני החול והמים, עלו רצונות נוספים כמו תכנון גינה רב-גילית המתאימה הן לפעוטות והן לילדים גדולים יותר, מיקום מתקנים המאפשר למלווים הבוגרים להשגיח על הילדים המשחקים במקביל, הוספת ספסלים והצללה, הצבת גדר בטיחות וניתוב רוכבי אופניים להאטה בקרבת גינת המשחקים. רצף התקשורת עם התושבים נשמר גם לאחר תחילת הבנייה, והם הוזמנו להשקה החגיגית עם סיום השיפוץ.

חדשנות בגינה של חול ומים

>> שינוי תפיסתי של התושבים לגבי משחק בחול ומים מ"לכלוך הבגדים" למשחק שמעודד התנסות ומפתח מיומנויות שונות. לצד כל מתקן צורף הסבר לגבי יתרונות המתקן עבור המשתמשים, למשל: חשיבות ההתנסות בעבודה עם חול עבור ילדי הגיל הרך.

>> שינוי תפיסתי של גוף תפעול ותחזוקה עירוני שנדרש להתאים את שיטת התחזוקה לגינה הייחודית על מנת לשמור על בטיחות ובריאות הילדים המשחקים בה. 

 

יחידות עירוניות שותפות: מינהל קהילה תרבות וספורט, אגף שפ"ע

אימפקט

  • יצירת הזדמנויות להתפתחות ילדים במגוון גילים, בסביבה המעודדת משחק והתנסות. לדוגמא, גבעת החול לילדים בגובה 40 ס"מ (לפי תקן) היא אחד האלמנטים האהובים בגינה.
  • שביעות רצון תושבי השכונה מגינת משחקים המותאמת לצרכיהם.
  • גינת משחקים אטרקטיבית המושכת אליה תושבים משכונות מרוחקות.
  • אבטיפוס או דוגמה לגינות נוספות ששופצו לאחר מכן ברחבי העיר.
  • השראה לרשויות נוספות בישראל שראו את ההצלחה ובודקות כיצד ניתן ליישם בעוד מרחבים את הגישה החדשנית ותהליך שיתוף ציבור משמעותי
(צילום: גיא יחיאלי)
(צילום: גיא יחיאלי)

דברים שלמדנו בדרך

  • תכלול הפרויקט מתוך פרספקטיבה רב-תחומית (הגיל הרך, תהליכי שיתוף ציבור, חדשנות, חיבור לגורמי ביצוע בעירייה) נתן ערך גדול לתהליך ולאיכות ביצוע הקמת הגינה.
  • רתימה של התושבים לטובת תהליך לא סטנדרטי הוביל לשביעות רצון, שיתוף פעולה וצמצום התנגדויות.
  • עבודה מיטבית עם שותפים אפשרה פתרונות יצירתיים. לדוגמא- דרישות התקן חייבו אותנו להציב גדר באופן שפגע ברציפות המשחק בין מתקני הגינה לדשא הסמוך. על מנת לגשר על הפער בין החזון שלנו למשחק החופשי לבין הנחיות הבטיחות רתמנו את הצוות המקצועי של מכון התקנים. סיירנו יחד בגינה וגיבשנו פתרון חלופי לגידור הגינה, כך ששמרנו על המשחקיות והבטיחות גם יחד.
  • היכרות עם פרויקטים עירוניים אפשרה לנו לזהות הזדמנות בפרויקט שהיה מתוכנן באגף עירוני אחר, ולאגם משאבים לטובת שיפור המרחב העירוני לגיל הרך ומלוויו.
  • מיקום יצירתי במרחב של מתקנים מתוך קטלוג. חלק ממימוש החדשנות היה באופן הפריסה הייחודי של המתקנים ברחבי הגינה (חול לפעוטות וגומי לגדולים). הבחירה להיצמד למתקנים קיימים קידם את תהליך השיפוץ המהיר ותמך בהיבטי התכנון והבטיחות.