המחסן של פולה

קיוסק נטוש במרכז השדרה הפך למוקד זמני של פעילות חוץ לפעוטות ולילדים, לחודשי הקיץ החמים. המבנה הוסב למחסן גרוטאות מתוכו נפרס מתחם למשחק עבור ילדים והמלווים שלהם, במטרה לאפשר ולעודד משחק חופשי במרחב הציבורי. השימוש בגרוטאות עודד ועורר דמיון ויצירתיות, והפך למוקד מפגש שכונתי.

במרכז תל אביב-יפו, על שדרות בן גוריון, עמד קיוסק ריק ללא שימוש - ועלתה שאלה כיצד להשמיש אותו. בהבנה משותפת של אורבן95 עם מינהל קהילה, היה לנו ברור שהמענה יופנה לבני ובנות הגיל הרך ומלוויהם: רצינו להביא בשורה שהעיר צריכה לתת לתושבים הקטנים שלה הזדמנויות למשחק חופשי. מרחב למשחק לא מנוהל המחזק את התפתחות, קשרי הורים-ילדים וילדים-ילדים. הבחירה במיקום הזה, בלב שדרות בן גוריון נולדה מההשראה שקיבלנו ממגרשי גרוטאות בלונדון - מרחב מונגש לפעוטות ולילדים שמטרתו עידוד משחק חופשי ופיתוח דמיון. כחלק מהמאמץ לקדם עיר המייצרת הזדמנויות למשחק ספונטני במקומות שלא היו לפני כן, המיקום האסטרטגי מייצר מרחב שהייה נוסף בין גני הילדים לבית, ומעודד הליכתיו·ת.

 

ביולי 2018 פתחנו  את "מחסן הגרוטאות של פולה" (על שם פולה בן גוריון) – יוזמה עונתית שהוציאה למרחב הציבורי גרוטאות לטובת משחק משותף של פעוטות והבוגרים המלווים אותם. על מנת להתאים את המבנה והמרחב לפעילות, מיתגנו את המקום, הזמנו את התושבים להביא גרוטאות - כלים שונים שאינם בשימוש, ובכך גם לתמוך במגמות של קיימות ושימוש חוזר. בין החפצים שהגיעו אלינו היו מדפסת, טוסטר, קלסר, מחבט טניס, גלגל, מכסה לסיר ועוד. התאמנו את המרחב כך שיהיה נעים ובטוח לשהייה ממושכת: פרסנו פתרונות הצללה, דשא סינתטי, פופים לישיבה והצבנו מחסומים וגדר חיה להפרדת שביל האופניים ממרחב המשחק. בנוסף, הצבנו שילוט ומסרים וויזואלים אחרים המסבירים למלווים הבוגרים על חשיבות המשחק החופשי והדמיון.

גילינו שהמחסן של פולה ענה בצורה מדהימה על צרכי התושבים ושירת את הקהילה: מקום מפגש להעביר את אחר הצהריים בחזרה הביתה מגני הילדים הרבים שבאזור, פעילות חווייתית, איכותית, גמישה ושאינה פורמלית, התורמת להתפתחות הפעוטות ונעימה לשהייה עבור הבוגרים הבאים עימם.

ההתכנסות הקהילתית סביב המרחב הציבורי שהוסב בשעות אחר הצהריים, שלוש פעמים בשבוע, למרחב משחקי לפעוטות, היוותה גם מרחב של הזדמנויות לתכנים ושירותים נוספים: אירועי שיא לבני ובנות הגיל הרך ולמלווים שלהם - אירועי מוזיקה ויצירה - כולם סביב גרוטאות ומיחזור. בנוסף, ניצלנו את המרחב לפיילוט ארגזי החול הניידים, שהוצבו בסביבת המחסן של פולה, כך שההזדמנות לשחק בארגז החול הייתה בתוך הקשר של מרחב המעודד משחק חופשי וחווייתי. אותם הארגזים הוצבו לאחר מכן בכיכר רבין במסגרת אירוע משחקים בכיכר, ובהמשך פוזרו ברחבי העיר.

 

יחידות עירוניות שותפות: מינהל קהילה, תרבות וספורט; אגף שפ"ע

מיקום

קיוסק עירוני ריק

משך פעילות

שלושה ימים בשבוע בשעות אחה"צ, בנוסף לאירועי שיא שונים שפעלו במקום. *יוזמה זמנית שנמשכה 5 חודשים

מתאים לגילים

גילאי שנתיים-שלוש והוריהם

רכיבי עלות

*תשתית והתאמות נדרשות במרחב *שימוש במבנה *פרסום

תחזוקה נדרשת

תפעול מתמשך של המחסן ותכולתו - תיקונים ובלאי

אימפקט

  • השתתפות של כ-3,000 ילדים והורים: בימי הקיץ השתתפו 40-60 ילדות וילדים ביום פעילות.
  • הגדלת זמן שהיית פעוטות והורים במרחב הפתוח, שקודם לכן היווה רק מסלול מעבר למקומות אחרים, ולא התאים לקטנטנים בשל עומס התנועה והיעדר מרחב מתאים למשחק.
  • עידוד פעילות תומכת התפתחות - התנסות, סקרנות, חשיפה למגוון חומרים ומרקמים, יצירתיות ומשחק חופשי.
  • נצפו אחוזי משחק גבוהים באינטראקציות הורה-ילד, ומפגשים קהילתיים בין ילדים ובין הורים.
  • הרחבת פעילות המרכז הקהילתי - המחסן יצר מוקד פעילויות שכונתי באחת השכונות הצפופות ביותר לפעוטות בעיר, והפך מרחב עירוני למרחב פעילות. היציאה אל השכונה הנגישה את הפעילות לקהל התושבים נוסף.
  • קידום ערכי קיימות וכלכלה שיתופית במרחב הציבורי ועבור ילדים והורים.
  • ירידה במהירות רוכבי אופניים - עצם הנוכחות של הילדים במרחב הציבורי יצרה האטה בתנועת אופניים בשדרה, באחד הצמתים הידועים כבעייתיים מבחינת תנועת אופניים והולכי רגל בעיר.
IMG_5243
IMG_5244

דברים שלמדנו בדרך

  • פעולה טקטית ממוקדת ליוזמה עונתית הובילה להשפעה חיובית ורחבה על התושבים למרות הזמניות הידועה מראש של הפרויקט.
  • מיקום אטרקטיבי תרם להצלחת המתחם - נגישות גבוהה לתושבי השכונה ולעוברי אורח.
  • אירועי שיא מגוונים שהתקיימו במרחב לצד הפעילות הקבועה (מופעים, הצגות, פעילויות יצירה ועוד), יצרו עניין חדש ושמרו על רלוונטיות התוכן לתושבים. 
  • מדריכים מקצועיים במרחב עזרו לתווך להורים ולילדים את המשחק החופשי והאפשרויות הרבות הטמונות בו.
  • שווה להשקיע בפתרונות יצירתיים להתאמה בטיחותית של המרחב, (מפני אופניים, כלי רכב וכו'), מבלי להגביל את התנועה במרחב הציבורי.
  • התאמה לשינויים עונתיים - הפעילות התאימה להפעלה הזמנית בעונות הקיץ והסתיו.

רב שימושיות לקהלים נוספים - ניתן לנצל את המבנה והאמצעים שבו גם בשעות אחרות או לקהלי יעד נוספים (כמו פופים ופינות ישיבה לבני נוער בשעות הלילה).