סדנת הדרכת קריאה לקטנטנים וקטנטנות בספריות

סדנאות קריאה להורים ופעוטות המודרכות באופן מקצועי בספריות עירוניות ברחבי העיר. המפגשים מותאמים לגילים שונים, ובמהלכם רוכשים ההורים ידע וכלים ישומיים לעידוד התפתחות שפתית בגיל הרך.

כישורי שפה מהווים מיומנות תקשורת בסיסית ומהותית, הן להבעה עצמית והן להתאקלמות חברתית. לכן, התפתחות שפה תקינה אצל ילדים חשובה כל כך וניתנת לעידוד וטיפוח. מקובל ליחס את 1,000 הימים הראשונים בחייו של אדם כקריטיים להתפתחות, כך שהגיל הרך מהווה חלון הזדמנויות ייחודי לרכישת שפה - וניתן להשפיע עליו. התפתחות שפתית בגיל הרך הינה הדרגתית, ולכל גיל יש את מאפייני השפה שלו, ואת הפעולות השונות שעשויות לעודד התפתחות עשירה ותקינה, מהפקת צליל, דרך הגיית מילים ועד לחיבור משפטים שלמים.

הסביבה משפיעה! מחקרים מצביעים על כך שסביבת הפעוטות, ובפרט מצבם הסוציו-אקונומי של ההורים משפיעים רבות על כישורים שפתיים ואוצר המילים הנרכש. ילדים להורים מרקע סוציו-אקונומי גבוה צפויים לרכוש עד גיל 3, פי 4 יותר מילים מאשר אלו המגיעים מרקע סוציו-אקונומי נמוך. פערים אלוילוו את הילד/ה בהמשך התבגרותם.

 

למה דווקא קריאה? הקריאה חשובה בתהליך הבניית אוצר המילים בקרב פעוטות וילדים בכלל, שכן ספרים כוללים לעתים קרובות מגוון מילים רחב יותר מאשר אלו המדוברות בחיי היומיום המשפחתיים. בנוסף, קריאה משותפת ודיאלוגית של הורה וילד מעודדת אינטראקציה חיובית, מהווה קרקע פוריה למשחק  ודמיון, גורם מתווך למידה על רגשות ומצבים חברתיים שונים ויכולה להוות עוגן מרגיע ומווסת.

 

לכן, פיתחנו סדנאות קריאה המיועדות להורים או בוגרים מלווים יחד עם ילדים בגיל הרך, במטרה להעניק ידע וכלים פרקטיים על קריאת ספרים. במסגרת הסדנאות הודגם כיצד ניתן להעצים את חווית הקריאה המשותפת עם הילדים באופן שהופך אותה מיטבית להתפתחות עוד בגיל הינקות: איך לבחור ספר, שילוב הפעוטות בקריאה, החייאת הטקסט ועוד. בחרנו לקיים את הסדנאות בספריות עירוניות ברחבי העיר, על מנת לאפשר נגישות גיאוגרפית, חשיפה מתווכת לספריות העירוניות ובניית קהילה צעירה סביב עולם הקריאה.

 

יחידות עירוניות שותפות: מינהל קהילה תרבות וספורט, מחלקת הספריות; דיגיטף

 

מיקום

ספריות ברחבי העיר

משך פעילות

סדנה חד פעמית בת שעה

מספר משתתפים

תינוקות בגילי שלושה חודשים עד שנתיים והוריהם. *בכל סדנא 12-20 פעוטות והמלווים שלהם

רכיבי עלות

מדריכה מקצועית מרחב פעילות פרסום

אימפקט

  • רכישת ידע וכלים יישומיים להורים לבני ובנות הגיל הרך: המשתתפים בסדנאות העידו שמשתמשים בטכניקות שלמדו בסדנא, ומאמינים שימשיכו ליישם גם בעתיד.
  • עלייה בזמן הקריאה ובמגוון הספרים במרחב הביתי והמשפחתי.
  • אינטראקציית הורה-ילד איכותית - מעל ל-90% ממשתתפי הסדנא חשים שזמן הקריאה עם ילדיהם השתנה לטובה בעקבות הסדנה.
  • העלאת מודעות לשירותי הספרייה בעיר ומשיכת קהל חדש.
  • שביעות רצון רבה של המשתתפים מתוכן הסדנא ואיכותה.
ספרייה Q12
ספרייה Q

דברים שלמדנו בדרך

  • הסדנא מהווה הזדמנות להיכרות של קהל ההורים עם שירותי הספרייה בעיר. עבור הרוב המוחלט של המשתתפים זה היה הביקור הראשון בספרייה, ומחציתם לא היו מודעים לשירותי הספרייה בעיר.
  • גיוון פריסת ושעות הפעילות מאפשרת הגעה לקהל יעד רחב יותר, כולל הורים עובדים הפנויים בשעות אחר הצהריים.
  • עלה רצון וביקוש לסדנת המשך להעמקת הידע, המאפשר גם ביסוס קהילת הורים סביב הספרייה השכונתית.