פרויקט שינוי התנהגותי- עידוד משחק משותף הורה-ילד

פיילוט לפרויקט שינוי התנהגותי לעידוד משחק משותף הורה-ילד במרחב הציבורי בשכונת נווה עופר. הפרויקט הינו תוצר של השתתפות צוות עירוני (הכולל נציגות מצוות אורבן95 ת"א-יפו) בקורס שינוי התנהגותי באוניברסיטת אינסייד(INSEAD) בצרפת.

במסגרת קורס בינלאומי של אורבן95 ואוניברסיטת INSEAD בפריז, הוזמנו נציגים מעיריית תל אביב-יפו וצוות אורבן95 ללמוד על "שינוי התנהגותי". הקורס התמקד באופני הטמעת שינוי התנהגותי, עם הזווית הייחודית של הגיל הרך, והתוצר הנדרש היה פרויקט עירוני לשינוי התנהגותי. פרויקט הסיום נבחר להתבצע בשכונת נווה עופר, ולענות על צורך שזיהינו: מיעוט משחק משותף של הורים וילדים. השאלה העיקרית איתה יצאנו לדרך הייתה - כיצד אנו יכולות לעודד התנסות משותפת משמעותית לילדים ולהורים  במרחב הציבורי?

 

טרום הנסיעה, ביצענו תצפיות, ראיונות, קבוצת מיקוד עם הורים ומיפוי דפוסי התנהגות. עלה כי הורים רבים יוצאים לגינות שונות בשכונה באופן שגרתי עם ילדיהם, ומבלים שם זמן משמעותי. עם זאת, מצאנו שב-90% מהזמן המבוגרים צפו בלבד בילדים, ללא אינטראקציית משחק משותפת. בזמן הילדים שיחקו זה עם זה, או עם עצמם, ההורים שוחחו ביניהם או בילו דקות מרובות בטלפון הנייד. בנוסף, אנו יודעות שכשהילדים בבית הם לרוב לבדם מול המסך, ורצינו להוציא אותם החוצה, ולעודד אינטראקציה איכותית ושונה מאשר זו שבבית. 

 

במהלך הקורס, למדנו פרקטיקה להובלת תהליך אותה יישמנו בארץ (בליווי ותמיכה של צוות הקורס).

  • אפיון האתגר: מיעוט משחק משותף בין הורים וילדים.
  • מפגש רעיונאות לפיתוח הפיילוט - בו נכחו 25 משתתפים ממינהלים שונים (קהילה, חינוך, שפ"ע הנדסה ועוד). המשתתפים התחלקו לשלוש קבוצות ודנו בשיפור המרחב הציבורי, ורעיונות כיצד לעודד חוויה משותפת בגינה, שתתאים הן להורים והן לילדים.
  • הצבת מגוון הרעיונות על מערכת צירים של יישום (קל עד קשה ליישום) והשפעה (אימפקט נמוך עד אימפקט גבוה). הרעיונות גם מופו לכאלו הדורשים משאבים מרובים, וכאלו הניתנים ליישום מהיר או ביצוע פיילוט.
  • פיתוח תכנית עבודה לטווח קצר ולטווח ארוך, בתחום  הקהילתי ובמרחב ציבורי. כאשר ישנם חלקים הנוגעים לתשתית ואחרים הנוגעים לקהילה.

 

קצת על השכונה: שכונת נווה עופר מתאפיינת בתחושת קהילתיות חזקה, גאווה שכונתית, אוכלוסייה מגוונת והייתה לנו תחושה שיש עם מי לעבוד, וזוהי סביבה מעניינת להתנסות בפרויקט שכזה לראשונה.

מיקום: בחרנו את גינת האירוס - לגינה יתרונות רבים: מרווחת, בטיחותית ומרוחקת מתנועת רכבים, מהווה מרחב שקט ופסטורלי, מזמנת מפגש עם בעלי חיים, מרחב גדול המספק הזדמנות רבה למשחק חופשי, משחק בחול, אתגרים פיזיים ומשחקים חברתיים.

מנגד, עלו מספר חסמים בגינת האירוס, אשר פוגעים ברצון התושבים לשהות בגינה עם ילדיהם: ריחוק הגינה, היעדר צל, תחזוקה שוטפת לקויה, מרחבי דשא מוזנחים, היצע מתקנים דל, מתחם רב גילי המסכן את הפעוטות, מחסור במקומות ישיבה בקרבת מתקני המשחק והיעדר ספסלים ושולחנות פיקניק ברחבי הפארק.

פיילוט לפרויקט (אירוע "השקה"): בתור התחלה, נעזרנו באירוע "חג שכונה" - אירוע שכונתי שנתי קבוע, וראינו בו הזדמנות ללמידה ובדיקה של מספר היבטים שחשנו שעשויים להיות רלוונטיים לשינוי התנהגותי בקרב ההורים ועידוד פעילות משותפת משמעותית עם הפעוטות. במהלך האירוע הפעלנו 5 תחנות, כאשר כל תחנה בחנה אלמנט אחר: פעילויות הנוגעות לטבע, משחקי נוסטלגיה, ספורט ומורשת. הפעילויות התבססו על תובנות מהמחקר המקדים וממפגש הרעיונאות וביקשו לקדם סוגי משחק שונים: תנועה חופשית, אתגר פיזי, למידה וחקירה, משחק חברתי ודמיון, וכן יצירת תוכן משותף. במהלך הפעילות כולה ביצענו תצפיות ומדידה במטרה למפות את גורמי ההשפעה.

בנוסף, מועד האירוע היה תאריך יעד קשיח ליישום ההמלצות לשינויים התשתיתיים בגינה: 

  • הצללת המרחב: נשתלו עצי פרי ושתילים נוספים, ונפרסו צליות זמניות במרחב.
  • ניקיון: המרחב היה נקי מאוד בתחילת האירוע, ונשמר נקי גם במהלכו ובסיומו.
  • מקומות ישיבה: הוצבו בולי עץ חדשים לישיבה, ונפרסו ברחבי הגינה מחצלות.

מניתוח ועיבוד הממצאים עלה כי הבחירה באירוע הפנינג לבחינת אינטרקציות בין הורים לילדים הייתה מוצלחת. הילדים וההורים הביעו התלהבות מהתחנות השונות, שחלק גדול מהן היה חדש ולא מוכר עבורם, וההורים אף הביעו רצון לקיים פעילויות ברוח זו גם באופן קבוע. תרומת האירוע באה לידי ביטוי גם בחשיפת הגן לתושבים ובהגדלת מספר המבקרים במתקני המשחק, שממעטים להשתמש בהם בשגרה.

 

פחות מחודש לאחר האירוע, פרצה המלחמה באוקטובר 2023. כמו בכל המדינה, תכניות רבות הוקפאו ונדרשת עליהן חשיבה מחודשת.

 

יחידות עירוניות שותפות: מינהל קהילה, תרבות וספורט, מרכז קהילתי נווה עופר, אגף שפ"ע ומינהל חינוך 

 

אימפקט

  • הגיעו לאירוע מגוון מתושבי השכונה -ותיקי השכונה, חילוניים ודתיים, דוברי ערבית, רוסית ועברית.
  • משך ההשתתפות בפעילות עלה על שעה, וכמחצית שיחקו בתחנות בין שעה לשעתיים.
  • האירוע נחווה כסוג של "מסע" לגילוי הפעילויות השונות, ובתחילתו רבים מהמלווים שיחקו לצד הילדים, בעיקר כשהיה מדובר בגילאי 3-6.
  • נצפה משחק חופשי וחברתי בין ילדים, כשהמדשאות והגבעות שימשו כמרחבים לרכיבה, ריצה וגלגולים.
  • המשחק המשותף בא לידי ביטוי גם באזור המתקנים, כשרבים נשארו במקום גם אחרי סיום הפעילות.
  • שביעות רצון התושבים מהאירוע, אווירה טובה, עמדת צילום מגנטים ומוסיקה נעימה תרמו לחוויה. התושבים היו מרוצים מתפקוד הצוות הקהילתי, המנחים והמפעילים בתחנות השונות כולל בני ובנות שנות השירות.
WhatsApp Image 2023-09-10 at 18.56.39 (1)
photo_-37

דברים שלמדנו בדרך

  • שיתוף מחלקות עירוניות שונות משלב הרעיונות ולא רק בביצוע. אפשר רתימה של גורמים שונים, סיעור מוחות איכותי, פתרונות מגוונים ויצירתיים וביצוע הפרויקט מתוך שותפות עמוקה.
  • לא לפחד להתנסות ולבצע פיילוט, ואז לצאת לפרויקטים ארוכי טווח.
  • איגום משאבים עם כוחות שכונתיים מגוונים לשיפור היתכנות כלכלית ואופרטיבית - במהלך ההפנינג תחנת הספורט הופעלה על ידי בני נוער בשכונה, מתוך מחשבה שבמידה והפעילות תהיה מוצלחת, יהיה קל וישים להמשיך איתה, ולא יהיה צורך בתשלום לספק חיצוני. בתחנת הקיימות ביצענו הנבטות של זרעים, שבהמשך יישתלו בגינה עצמה.
  • אירוע שיא עם תאריך לביצוע והזמנת גורמים בכירים קידם את השלמת השינויים התשתיתיים לזמן המצופה.