גן השניים

מערך תצפיות ותהליך שיתוף ציבור משמעותי הפכו התערבות קלה- לשיפוץ משמעותי בגינה מרכזית ביפו. בתהליך שנעשה עם התושבים נחשפו שכבות רבות של היסטוריה, רגש וחיבור ערכי של קהילת השכונה לגן ולמרחב.

הפרויקט החל כיוזמה של המישלמה ליפו להחליף את מתקני המשחק בגינה מרכזית בלב שכונת עג'מי. בתחילה, ההתכנון היה רק להחליף את המתקנים אך במסגרת התצפיות שביצענו על הגינה וסביבתה, גילינו כמה היא שוקקת חיים: תנועה רבה של הולכי רגל ומגוון אוכלוסיות וגילים המשתמשים בגינה. בנוסף, השיחות שערכנו עם באי המקום המחישו כמה המרחב משמעותי להם, ובעל ערך היסטורי וחברתי. הבנו שהצורך הקהילתי רחב יותר ממה שתאפשר החלפת מתקני משחק בלבד ושיש צורך לערב גורמים נוספים. 

יצאנו בתהליך שיתוף ציבור במטרה לאתר חסמים, הזדמנויות ולרכז תובנות שיסייעו לנו להבין ולתכנן את ההתערבות המתאימה. ערכנו בגינה אירוע ציבורי חווייתי וחגיגי, שכלל תחנות פעילות שאספו מעל 550 התייחסויות בנוגע לשימושים אפשריים, מתקנים ותחושות התושבים ביחס לגן. בנוסף ערכנו קבוצות מיקוד של תושבי השכונה ונפגשנו עם מובילי דעה קהילתיים מקומיים. 

תוצאות התהליך העלו שיש רצון עז לשמר את הגן כמרחב המאפשר התקהלות ומפגשים חברתיים. החיבור והקשר הרגשי למרחב נובע מההיסטוריה ארוכת השנים שיש לגינה, ומתוך האינטראקציות הקהילתיות המתקיימות בו, וכן לאור היותו מקום מפגש היסטורי של דייגי יפו. בנוסף, רבים שיתפו שאין תחושת ביטחון בגינה, עקב בטיחות ואיכות ירודה של המתקנים, תנועה לא מווסתת, חוסר במקומות ישיבה, תחזוקה ונקיון לקויים וגינון חסר.

התהליך הבהיר כמה המקום משמעותי לתושבים, ונתן גיבוי להגדלת התקציב העירוני לשיפור פני הגינה. מתוך ההבנה שלא נוכל "להניח" מתקנים ולהתעלם מהשכבות העמוקות יותר במרחב, יצאנו יחד עם שפע לתכנון שינוי קונסטרוקטיבי. התייחסויות התושבים עובדו למסקנות תפעוליות שהוטמעו בפרוגרמה, יחד עם עקרונות אורבן95 הנוגעים לתכנון מרחב ציבורי המעודד משחק, ומתאים לצרכי הגיל הרך והמלווים שלהם. במהלך שיפוץ הגינה שארך כשנה, נשמר קשר רציף עם הקהילה באמצעות פרסום תוצאות שיתוף הציבור, פרסום הפרוגרמה שנבחרה והסבר מפורט של התהליך על גבי הגדר שתחמה את אזור השיפוץ.

יחידות עירוניות:  מינהל קהילה, תרבות וספורט, המישלמה ליפו, אגף שפ"ע

אימפקט

  • שימוש בגן הגן מלא בכל יום, מאוד אוהבים את הגינה, שמחים על השינוי. עלה בכל הפרמטרים.
  • מעורבות גבוהה של התושבים בתהליך שיתוף הציבור, למרות שהאירוע שנערך בעת מגפת הקורונה, וברקע אירועי "שומר החומות" ואלימות ביפו - השתתפו מאות אנשים במגוון גילים.
  • דיוק המענים לצרכי התושבים התאפשר מתוך תהליך שיתוף הציבור, לדוגמא הקמת כיתת חוץ המשמשת את גני הילדים ובתי הספר הסמוכים.
  • קיום מפגשים ופעילויות קהילתיות משמעותיות במרחב הודות לשינוי פני הגינה.
גן השניים אחרי השיפוץ (צילום: אלן ספירא)
קרדיט: אילן ספירא

דברים שלמדנו בדרך

  • התצפית עשתה את המהפך - הנתונים הוכיחו שהמרחב משמש אוכלוסייה רבה, והיו בעלי כוח לשנות עמדות ולהביא תקציבים לאור הצורך.
  • שיתוף תושבים לאורך התהליך כולו מחזק תחושת שייכות, אחריות ציבורית ומפחית השחתה. בחירת מענה מדוייק לקהילה מחבר ומגייס את התושבים.

הפרויקט נוצר והופעל בשותפות עם

גן השניים יפו - הליך תכנון שיתוף הציבור